SEBAGAIMANA TEGAS DALAM LTTE, PDRM HARUS JUGA TEGAS DALAM KES AZMIN – EZAM

1. Kita alu2kan tindakan pantas PDRM didalam isu yang membabitkan LTTE.

2. Kita bersetuju bahawa tiada kompromi didalam isu keselamatan negara tanpa mengira kedudukan dan fahaman politik.

3. Kita menggesa PDRM mengambil sikap dan tindakan serupa terhadap mana2 individu yang boleh menggugatkan keselamtan negara.

4. Ini termasuk dalam kes yang membabitkan Menteri Ekonomi yang dituduh secara terbuka oleh seorang individu dengan bukti video yang jelas., didalam kamar dan CCTV di luar kamar dan koridor hotel berkaitan.

5. Menteri yang terbabit kes berat seperti itu juga jelas merupakan satu ancaman kepada kselematan negara kerana ianya membuka ruang kepada negara2 dan kumpulan berkepentingan yang mempunyai konflik ekonomi dengan negara kita menggunakan isu itu untuk kepentingan yang memihak kepada mereka.

6. PDRM seharusnya tidak tunduk kepada PM yang jelas mempunyai kepentingan politik dalam hal ini dan berpotensi menggunakannya untuk tujuan politik beliau sendiri.

7. PDRM seharusnya bertindak secara konsisten dan profesional seperti kes LTTE ini dalam semua kes2 lain khususnya kes yang membabitkan kepentingan politik individu tertentu termasuk PM.

8. Saya menggesa PDRM segera melakukan tangkapan terhdap menteri terbabit sepertimana yang dilakukan keatas ahli2 politik lain seperti dalam kes LTTE ini. Alasan-alasan yang diberikan dalam melengahkan kes membabit menteri ini tidak boleh diterima sama sekali.

9. PDRM mesti bebaskan diri daripada menjadi alat kpada mana2 pihak yang berkompromi dengan isu keselamatan negara termasuk PM.

10. PM dalam sebuah kerajaan yang melaungkan reformasi dan perubahan tidak boleh mempamerkan kepada dunia sikap double standard dan memilih bulu serta menguasai pasukan polis demi kepentingan politik beliau sendiri yang mahu terus menjadi PM dan berkuasa.

11. Ini adalah petanda jelas pengkhianatan dan pembohongan PM kepada semangat reformasi yang menjadi asas kepada sokongan rakyat didalam PRU lalu.

Mohamad Ezam Mohd Nor

– https://shahbudindotcom.net/

.