EZAM SERU SOKONG SYED HUSIN ALI, DAKWA TUN M PEJUANG PALSU

1. Kenyataan keras dan tegas Dr Syed Husin semalam pasti mengundang pelbagai reaksi.

2. Beliau memberi peringatan jelas kepada pelopor dan pejuang Reformasi bahawa mereka wajib terus kental dan tegas pertahan prinsip dan semangat reformasi.

3. Kedudukan dalam kerajaan tidak boleh menjadi alasan untuk mereka kendur daripada terus berjuang melakukan perubahan dan reformasi didalam negara ini lebih2 lagi dalam keadaan ekonomi yang semakin parah, yang kaya terus kaya, elit terus bermaharajalela dan rakyat biasa semakin melarat dan papa kedana.

4. Syed Husin mempunya asas moral untuk memberi teguran keras ini. Beliau pelopor sebuah perjuangan rakyat yang panjang. Menjadi korban dan mangsa regim zalim. Pernah hilang hak meneruskan kerjaya mendidik sesuai kelayakannya yang cemerlang.(menerima PhD di LSE,universiti terkemuka dunia). Dan pernah dihumban dan merengkok bertahun2 didalam penjara.

5. Saya mendokong penuh kenyataan beliau. Sebagai seorang yang pernah memainkan peranan kecil di awal era reformasi saya dan ramai sahabat2 seperjuangan dapat merasakan concern dan keperihatinan Syed Husin didalam mempastikan agenda reformasi terus dijulang di negara ini.

6. Dalam suasana negara yang semakin celaru dan keliru, dengan percaturan jahat kelompok elit yang sekarang berada diluar kerajaan dan juga sebahagian daripadanya berada didalam kerajaan sendiri yang mula memainkan sentimen sempit bangsa dan agama, sikap dan tindakan Syed Husin dan setiap pejuang tulen reformasi mesti disokong, diperkuat dan diperhebatkan demi kelangsungan cita2 kita melihat perubahan dan reformasi benar2 berlaku di negara ini.

7. Reformasi, islah adalah tuntutan agama dan sirah, teladan jelas yang pernah di tunjukkan dengan jelas oleh Rasul2 Agung kita Nabi Ibrahim AS dan Muhammad SAW. Melawan penguasa yang melanggar perintah Allah SWT dan tidak menjunjung prinsip keadilan adalah satu kewajiban dan asas bagi perjuangan reformasi.

8. Pada hemat saya perintah Allah yang paling relevan didalam konteks dunia hari ini khususnya di Malaysia dimana kelompok elit terus berkuasa dan kaya raya manakala rakyat biasa semakin terhempit adalah Firman Allah yang jelas didalam Al Quran Surah Al Hasyr ‘Jangan biarkan harta kamu hanya berlegar2 dikalangan orang2 kaya dan berkuasa dikalangan kamu’.

9. Maka, saya menyeru seluruh jiwa yang benar2 menghayati semangat dan prinsip reformasi ini bangkit mendokong kenyataan dan peringatan Syed Husin ini demi mempastikan semangat dan cita2 murni dan sebenar reformasi dan islah ini tidak dikhianati dan dirompak oleh kalangan mereka yang mengaku kononnya mahu melakukan reformasi tetapi sebenarnya sama sekali tidak berbeza dengan agenda musuh2 reformasi dan islah itu sendiri.

10. Saya gesa pemimpin2 reformasi palsu hari ini termasuk PM berhentilah menipu rakyat dengan pernyataan2 palsu dipentas dunia dan PBB kononnya pejuang keadilan dan menentang kezaliman. Tidak ada maknanya bercakap soal maruah sekiranya rakyat semakin merempat dibumi sendiri ,menteri2 anak emas dan anak sendiri yang berlaku sumbang dan songsang terus menjadi menteri. Memalukan.

10. Tun Mahathir jelas gagal mempertahankan prinsip dan semngat reformasi samada secara sengaja atau tidak. Dan atas semangat dan prinsip reformasi dan demi kelangsungan hidup rakyat miskin yang semakin terhimpit saya menyarankan agar Tun Mahathir berhenti daripada jawatan PM dalam kadar segera agar proses reformasi sebenar boleh dilaksanakan tanpa tangguh lagi.

Mohamad Ezam Mohd Nor

– https://shahbudindotcom.net/

.