ADAKAH AHLI PARLIMEN UMNO AKAN BERPECAH KEPADA DUA PUAK DI MANA SATU PIHAK MENENTANG BELANJAWAN 2021 & MENJATUHKAN KERAJAAN MUHYIDDIN?

Para pemerhati politik sedang mengikuti dengan dekat senario politik semasa untuk melihat sama ada 38 Anggota Parlimen UMNO akan berpecah kepada dua puak, dengan satu puak mengundi melawan Belanjawan 2021 semasa Pembacaan Kedua pada hari Khamis dan menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) Muhyiddin Yassin.

Pandangan bahagian ini yang dizahirkan oleh mantan Perdana Menteri, Najib Razak dalam ucapan sulungnya sebagai Pengerusi Kelab Backbenchers Barisan Nasional (BN) yang baru yang hanya memberikan sokongan bersyarat untuk Belanjawan tahun depan tersebut.

Pengerusi Kelab Penyokong Nasional Perikatan Nasional, Shahidan Kassim telah menafikan bahawa beliau telah merujuk kepada Najib dalam ucapannya mengenai belanjawan 2021 di Parlimen ketika beliau mengatakan bahawa sesiapa yang menolak belanjawan 2021 adalah “pengkhianat kepada rakyat kerana rakyat sedang menunggu kelulusan belanjawan ini”. Beliau mengatakan bahawa beliau merujuk kepada bekas menteri kesihatan, Dzulkefly Ahmad.

Beliau menyatakan “sokongan tidak berbelah bahagi” beliau terhadap Muhyiddin dan Belanjawan 2021.

Selepas itu, beliau menggunakan Facebook untuk mengatakan bahawa ada pihak yang cuba mengatakan bahawa Najib, Presiden UMNO Zahid Hamidi dan veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah akan menolak belanjawan itu, tetapi beliau yakin bahawa ketiga-tiga mereka, sebagai anggota BN, akan tetap berpegang teguh pada PN.

Dalam ucapannya, Zahid mengatakan bahawa kerajaan harus membentangkan usul kepercayaan kepada Perdana Menteri untuk dibahaskan di Dewan Rakyat.

Dalam satu wawancara, Tengku Razaleigh meminta Ahli-ahli Parlimen untuk memikirkan kepentingan para pengundi mereka dan tidak hanya mematuhi perintah parti dalam membuat keputusan untuk mengundi di Dewan Rakyat.

Perkara ini telah menyebabkan Setiausaha Agung Barisan Nasional, Annuar Musa, mengeluarkan amaran kepada Ahli Parlimen UMNO yang berfikir untuk melawan Rang Undang-Undang Perbekalan ini.

Annuar menolak cadangan Tengku Razaleigh sebagai “pandangan peribadinya” dan mengatakan mereka yang memilih untuk melawan pendirian parti ini akan mempertaruhkan masa hadapan mereka dalam pilihan raya.

Zahid mengatakan bahawa ke semua 43 anggota Parlimen BN berjanji akan menyokong Belanjawan 2021.

Tetapi ini tidak menghalang seorang Naib Presiden UMNO, Mohamed Khaled Nordin untuk menyatakan semalam bahawa Ahli Parlimen harus menyokong, menolak, atau memilih untuk berkecuali dalam undian Belanjawan 2021 berdasarkan “gerak hati” mereka.

Beliau mencadangkan agar Ahli Parlimen UMNO dibenarkan untuk tidak mengundi mengikut arah parti dalam undian Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat jika mereka tidak bersetuju dengan dokumen fiskal yang dibentangkan.

Oleh itu, adakah 38 ahli Parlimen UMNO akan berpecah kepada dua puak dengan satu pihak mengundi melawan Belanjawan 2021 dan menjatuhkan Muhyiddin sebagai Perdana Menteri?

Tetapi isu ini bukan hanya mengenai UMNO kerana ia mempunyai makna dan implikasi yang besar bagi negara kita.

Seperti yang dikatakan oleh Annuar dalam wawancara bersama Ketua Pemuda UMNO, UMNO telah kehilangan pilihan untuk bertanding pilihan raya umum akan datang hanya bersama dengan PAS, kerana PAS tidak akan bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-15 bersama UMNO sekiranya Bersatu tidak disertakan.

Beliau kemudian memberitahu Ketua Pemuda UMNO Asyraf Wajdi Dusuki untuk membaca perkara yang tersirat selepas Ketua Pemuda tersebut menegaskan bahawa pakatan UMNO-PAS tanpa Bersatu masih boleh berlaku untuk Pilihan Raya Umum ke-15.

Beliau juga mengatakan bahawa pemimpin UMNO yang berusaha melakukan tawar-menawar dengan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim hanya untuk mendapatkan kesepakatan yang lebih baik dalam pemerintahan akan datang melakukan sedang “kesilapan yang besar”.

Inilah sebabnya mengapa Annuar adalah antara mereka yang mencadangkan idea Gabungan Besar.

Tetapi yang menyedihkan, mereka yang bercakap mengenai “Gabungan Besar” ini adalah pengamal politik perkauman dan keagamaan yang beracun dan ekstremis yang telah melupakan lima prinsip Rukun Negara sebagai asas untuk membangunkan negara majmuk pelbagai kaum, agama, dan budaya Malaysia di mana identiti bangsa Malaysia lebih utama daripada mana-mana identiti lain.

Visi para penyokong “Gabungan Besar” ini berbeza seperti malam dan siang daripada visi pengasas negara seperti aspirasi Hari Merdeka Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman pada tahun 1957 untuk Malaysia menjadi “cahaya lampu di dunia yang sukar dan terganggu” dan Impian semua rakyat Malaysia untuk Malaysia menjadi sebuah negara berkelas dunia yang yang mendahului dunia dengan memanfaatkan nilai-nilai terbaik dari empat tamadun hebat yang bertemu di Malaysia.

Ini kerana para penyokong Gabungan Besar ini mahu Malaysia kembali ke arah negara yang gagal, sebuah kleptokrasi dan kakistokrasi dan tidak mempunyai visi untuk Malaysia yang lebih baik untuk semua rakyat Malaysia.

Izinkan saya memetik dari ucapan bekas Pengerusi CIMB dan abang kepada mantan Perdana Menteri, Dato Sri Nazir Razak pada Ceramah Kepimpinan Alumni Chevening baru-baru ini:

“Sudah 50 tahun berlalu dan sistem yang dirancang pada tahun 1970 masih diguna pakai, dikuasakan oleh kepentingan peribadi dan kemudahan di mana isu perkauman dan keagamaan dapat digerakkan dengan pantas untuk membelanya, dibelenggu dengan norma-norma yang terkompromi atau benar-benar korup. Tun Razak dan Tun Dr Ismail, pencipta utama sistem baharu ini, menyedari peningkatan risiko rasuah tetapi mereka mempercayai individu yang didorong oleh misi kebangsaan dan tidak membina perlindungan yang mencukupi untuk sistem ini. Sebenarnya sudah jelas sejak awal lagi bahawa rasuah semakin meruncing, tetapi semakin parah pada tahun 1980-an ketika persaingan untuk mendapatkan kedudukan politik dan harta benda dalam UMNO dan BN semakin diutamakan daripada pembangunan bangsa.

“Sistem ini tidak lagi sesuai untuk tujuannya dan Malaysia sangat memerlukan sistem baharu. Saya akan menyerahkan kepada para sejarawan untuk berdebat mengenai bila dan mengapa sistem ini merosot. Tetapi sejak Krisis Kewangan Asia pada akhir tahun 1990-an kita mengalami kelembapan ekonomi, semakin berpecah sebagai sebuah komuniti, dan terus-menerus kehilangan bakat terbaik kita, dan ketinggalan berbanding dengan negara-negara yang baru maju seperti Indonesia dan Vietnam dalam mendapatkan pelaburan asing. Revolusi Perindustrian ke-4 hanya akan menggandakan masalah ini yang tidak memanfaatkan bakat terbaik mereka, menyukarkan usaha untuk menarik pelaburan berkualiti yang hanya akan memenuhi kepentingan peribadi dan status quo: Di mana inovasi dan keusahawanan disekat.

Kita berada di persimpangan jalan.

Rakyat Malaysia perlu memilih di antara masa depan dan masa yang telah berlalu — untuk kembali ke pentas antarabangsa dengan cemerlang dalam pelbagai bidang usaha manusia, menjaga kepentingan 99 peratus rakyat Malaysia dan bukan hanya satu peratus yang menjadi kroni pemimpin politik hari ini, atau kembali ke sejarah yang penuh dengan rasuah, penyelewengan, kleptokrasi dan kakistokrasi, dengan rakyat Malaysia lebih berpecah mengikut garis perkauman dan keagamaan dan bukannya bersatupadu sebagai sebuah Bangsa Malaysia selepas 63 tahun usaha pembinaan negara seperti yang diimpikan dalam Wawasan 2020.

(Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang di Gelang Patah pada hari Ahad 22 November 2020)

–https://blog.limkitsiang.com/

.