KOMPLOT JATUHKAN KERAJAAN MUNGKIN TERKAIT RASUAH, SPRM PERLU SIASAT SEGERA

1. Pendirian tegas PKR yang dinyatakan oleh Setiausaha Agungnya Dato Seri Saifuddin Nasution hari ini dalam isu wujudnya komplot menjatuhkan kerajaan amat dialu2 kan.

2. Pendedahan yang dibuat oleh Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim didalam sidang Parlimen tempohari adalah serius dan perlu kepada tindakan tegas kerajaan.

3. Penafian Dato Seri Hishamudin Hussein tentunya tidak memadai. Siasatan mesti dilakukan oleh pihak berwajib kerana kemungkinan wujud unsur jenayah dan rasuah sebagai faktor utama tidak boleh dipandang ringan.

4. SPRM mesti mulakan siasatan segera terhadap dakwaan motif komplot ini adalah untuk lari daripada dikenakan tindakan terhadap jenayah rasuah pemimpin2 yang terbabit. Kita semua sedia maklum kewujudan beberapa kes penyelewengan Kementerian Pertahanan semasa Menterinya adalah Hishamuddin sendiri. SPRM perlu tampil berikan penjelasan.

5. Kita juga sedia maklum beberapa nama yang disebut sebagai rakan komplot Hishamuddin juga terbabit kes jenayah terutamanya Dato Seri Azmin Ali yang masih dalam siasatan Polis kes video seks sumbang. Justeru teori komplot untuk lari dari tindakan undang2 jenayah dan rasuah memang ada asasnya.

6. Dato Seri Hamzah Zainuddin, bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri juga disebut rakan komplot dan ianya juga mengundang persoalan serius kerana pegawai tinggi Kementerian itu semasa beliau menjadi Menteri baru sahaja dihadap ke Mahkamah atas tuduhan rasuah.

7. Kerajaan hari ini khususnya PM tidak boleh membenarkan elemen2 yang merosakkan seperti ini samada didalam dan diluar kerajaan menjadi hambatan kepada kestabilan sebuah kerajaan pro reformasi dan perubahan.

8. Makanya keperluan tindakan tegas dan pantas diambil terhadap tokoh2 politik yang mempunyai masalah jenayah dan rasuah itu crucial dan menentukan. Kelewatan atau tiada tindakan terhadap mereka seperti didalam kes Azmin dan Hishamuddin membuka ruang kepada mereka mengatur langkah menyelamatkan diri mereka dari timdakan undang2 seperti komplot menjatuhkan kerajaan ini.

9. PM seharusnya sedar mereka yang berpotensi bermasalah ini cuba berselindung dan bergayut dibawah pengaruh PM sendiri untuk tujuan dan kepentingan mereka.

10. Kita tidak boleh membenarkan agenda perubahan dan kerajaan itu sendiri diganggu gugat oleh elit2 politik yang bermasalah ini.

11. Kisah komplot jahat menjatuhkan kerajaan ini seharusnya menjadi pengajaran kepada kerajaan khususnya PM sendiri agar mempastikan undang2 negara dijalankan dengan pantas khususnya yang membabitkan elit politik seperti Menteri dan bekas Menteri yang mempunyai sumber dan pengaruh untuk menganggu perjalanan sebuah kerajaan demi kepentingan diri mereka.

12. Kami juga alu2kan kenyataan bersama PH didalam menolak sebarang bentuk komplot jahat menjatuhkan kerajaan sediaada melalui pintu belakang. Namun ianya tidak memberi makna dan kesan yang positif sekiranya pihak berwajib didalam kerajaan sendiri seperti PDRM, SPRM tidak bertindak.

13. Ketegasan dan kesungguhan kerajaan khususnya PM didalam mempastikan keadilan undang2 ditegakkan terhadap bekas PM mesti juga diperlihatkan didalam kes membabitkan bekas Menteri termasuk Menteri hari ini. Tidak harus ada kompromi dalam soal jenayah dan rasuah.

14. Kita tidak mahu wujud persepsi negatif tindakan terpilih dilakukan atas pertimbangan politik peribadi. Sekiranya ini berlaku ianya tragedi terbesar kepada sebuah kerajaan yang dibina atas nama perubahan dan keadilan bagi rakyat. Kita tidak boleh benarkan ianya berlaku. Agenda perubahan dan reformasi tidak boleh gagal hanya kerana kepentingan dua tiga kerat pemimpin bermasalah. Ianya pengkhianatan terbesar kepada rakyat dan negara.

Mohamad Ezam Mohd Nor

– https://shahbudindotcom.net

.