MEREKA SENDIRI TUMBANG & TIDAK MAMPU BERTAHAN, MACAM MANA NAK MENYUMBANG KE ARAH KEJAYAAN?

Berbual dengan rakan-rakan dalam UMNO Selangor ketika ini, jelas terpancar ketidakyakinan mereka bahawa kerajaan negeri Pakatan Harapan pimpinan Azmin Ali dapat dikalahkan dengan bergantung kepada tenaga tiga bekas Menteri Besar terdahulu.
Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Noh Omar beberapa hari lalu mengumumkan gandingan tiga bekas Menteri Besar, Muhammad Mohd Taib, Abu Hassan Omar dan Khir Toyo akan bersama-sama dengannya bagi menggembleng tenaga untuk merampas kembali negeri itu.
Kata beliau, pengalaman mereka yang dirangkumkan itu amat berguna dan dipercayai mampu membantu UMNO dan BN menewaskan Pakatan Harapan dalam pilihanraya akan datang.
Dalam perkembangan terbaru, Noh Omar juga sangat mengalu-alukan jika seorang lagi bekas Menteri Besar Selangor, Khalid Ibrahim dapat turut serta bersama dengannya untuk menumbangkan Azmin  dan Pakatan Harapan.
Bagaimanapun, oleh kerana Khalid Ibrahim hanya Adun Bebas dan bukan ahli UMNO, penglibatan beliau mungkin dalam konteks yang berbeza berbanding dengan ketiga-tiga bekas Menteri Besar itu yang tentunya akan terlibat secara langsung melalui UMNO dan BN.
Berdasarkan perbualan dengan tiga empat rakan yang berada dalam kepimpinan UMNO bahagian di Selangor, mereka tidak nampak  peranan dan pengalaman tiga bekas Menteri Besar itu boleh membantu UMNO dan BN.
Hujah mereka mudah saja, ketiga-tiga bekas pemimpin tersebut adalah mereka yang pernah tumbang atau ditolak oleh rakyat kerana skandal yang ada pada diri masing-masing.
Untuk rekod, Mat Taib diarah meletakkan jawatan selepas ditahan kerana didapati membawa sejumlah wang tunai di Lapangan Terbang Brisbane, Australia, Abu Hassan juga dikehendaki meletakkan jawatan atas sesuatu yang bersifat peribadi, manakala Khir Toyo, disebabkan kepimpinan dan gaya hidupnya yang menjadi percakapan ramai akhirnya telah menyebabkan UMNO dan BN Selangor kalah pada pilihanraya 2008.
“Bagaimanakah UMNO mahu menang jika Noh Omar masih mahu menggunakan tenaga dan pengalaman pemimpin yang pernah tumbang dan ditolak rakyat itu?
“Mereka sendiri pun pernah tumbang dan tidak mampu bertahan ketika sedang berkuasa, di mana logiknya  mereka itu dapat menyumbang untuk mencipta kemenangan?” tanya mereka.
Kata mereka lagi, tidakkah dengan membawa semula tiga pemimpin yang ada masalah itu akan membuatkan pengundi Selangor lebih menolak lagi UMNO dan BN kerana berasakan ia tiada pembaharuan serta mengambil langkah ke belakang untuk meraih kemenangan?
Sehubungan itu, mereka hairan mengapa Noh Omar tidak memanfaatkan pemimpin-pemimpin muda seperti Budiman Mohd Zuhdi yang penampilannya dalam pilihanraya kecil Sungai Besar lalu telah menghasilkan kejayaan buat UMNO dan BN.

Untuk berlawan dengan Azmin, tambah mereka, UMNO dan BN Selangor perlu ada 10 orang seperti Budiman atau tenaga muda yang seangkatan dengannya, bukannya menggunapakai semula tiga orang seperti Mat Taib, Abu Hassan dan Khir Toyo yang sudah tidak laku di mata rakyat.

– http://shahbudindotcom.blogspot.my

.