‘KITA PERLUKAN BARISAN BARU BUKAN LANUN’

Itu lah tanggal 14/1/76 .. hari yg aku lihat pertama kali bapa ku nitis beberapa titik airmata. Hari pertama kali aku perasan, ayah aku beli buku .. buku perihal Razak karangan Subki Latif.

Kalu Rahman dilihat berjaya menanggalkan saka yg boleh mendatang musibat masa akan datang.

Maka Razak pula telah mengolah DEB,iaitu ramuan yg diambil drp Sosialis Komunis Russia .. sebagai penawar penyakit umat Melayu.

Usaha Razak dgn DEB tampak lancar .. masa tu kerajaan beri rm55 sebulan utk aku ambil HSC .. rm55 tu nilai 40 tahun dulu .. roti canai masa tu 20 sen je, kasut Trovolta baru rm18, Jeans Levis ori. rm37.

Bila aku masuk ITM, aku di bagi 3 kali mkn percuma, tmpt tinggal percuma, peralatan pon free .. daftar pulak setelah dirunding bayar rm10 je .. aku nasib baik kursus aku tiap sem ada kerja luar dpt lah aku rm800 satu sem .. aku ckp kat ayah aku tak yah hantar duit .. camne ayah aku tak nanggis bila Razak meninggal.

Era Usin dia hanya nyambung apa yg Razak buat dia tak mahu memandai-mandai. Lagi pun dia sibuk nepis geletek drp Chedet.

Era Chedet harga petrol sgt tinggi hasil drp Perang Irak .. Malaysia jadi kaya. DEB era Chedet tidak lagi seperti era Razak .. lebih lagi bila Chedet berpasangan dgn Sudara Nuar yg berbatik disiang hari, berjubah pada senja dan malam bersinglit.

DEB dah jadi biznis anak-beranak, ipar-duai .. aku ingat sebaris kata hikmat Chedet masa tu “kalu tak bagi projek ini pada depa ini .. sapa lagi Melayu yg mampu buat”

Era Dolah .. Dolah telah memilih cara Chedet utk kendali projek yang melibatkan anak-beranak dan ipar-duai.

Ha sekarang Zaman Najib pula. Najib dah pun melebar layar tapi aku tak tahu apa yg dibuat dengan sauhnya. Tapi telingga aku sememangnya mendengar yang Najib pada masa sama melabuh sauhnye .. kalau camtu, macam mana kita nak belayar kedepan? Tenggelam mungkin.

Lepas Najib siapa pula .. aku tak nampak yang layak, yang berohkan jiwa Razak.

Samada kalangan mereka drp kerajaan atau pun pembangkang, mereka ada sejarah melanun .. kita perlu barisan baru yang bukan drp kalangan lanun. Yang ada roh Razak.

–¬†http://zamkata.blogspot.com/

.