KENAPA HADI TIBA2 BERSUARA?

Selama ini Presiden Pas, Hadi Awang boleh dikira pemimpin politik yang paling pasif dalam memberi reaksi, baik mengenai dirinya, mahupun yang melibatkan parti.

Malah dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan negara, Timbalan Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man nyata lebih rajin bersuara.

Hadi selalunya lebih senang berdiam diri atau kadangkala hanya Setiausaha Politiknya, Ahmad Shamsuri Mokhtar saja yang menuturkan bicara.

Dalam isu hubungannya yang semakin akrab dengan Najib Razak, sama ada setelah potretnya sedondon berbaju Melayu merah jambu atau sepentas di Stadium Tasik Titiwangsa membela Rohingya bersama Perdana Menteri menjadi bualan di sana sini, Hadi lebih gemar mendiamkan diri berbanding menitipkan suaranya.

Lantaran itu, kenyataan media oleh Hadi hari ini yang secara tiba-tiba, antaranya menyentuh mengenai dedak, kerusi pilihanraya, prinsip yang ingin dipertahankan, hubungan dengan DAP dan Amanah, kerjasama dengan lain-lain parti, menolak tanggapan tidak berminat menukar kerajaan dan kekal menentang rasuah serta penyelewengan BN, tentunya terlihat sedikit menghairankan.

Mengapa tiba-tiba saja beliau mengeluarkan kenyataan sedemikian?

Adakah Hadi sedang cuba melindungi kesilapannya kerana hadir ke Iran baru-baru ini di sebalik Aleppo sedang bergolak dan bermandi darah?

Mungkinkah pula beliau sedang tidak selesa terhadap perkembangan Akta 355 yang diumumkan oleh Ahmad Maslan semalam bahawa ia kini sudah menjadi usul kerajaan dan akan diambil alih oleh Jamil Khir Baharom untuk dibentangkan di Parlimen?

Oleh kerana ia sudah menjadi usul kerajaan dan parti-parti komponen BN terus menunjukkan penolakan, maka ia dengan sendirinya memberi “lesen” kepada kerajaan untuk menangguhkan lagi usul itu sehingga benar-benar wujudnya kesepakatan?

Bolehkah wujud kesepakatan sedangkan sudah ada pemimpin komponen BN yang berikrar akan meletakkan jawatan serta di Sabah dan Sarawak pula lebih keras lagi penolakannya?

Jika begitu, bermakna usul 355 akan terus tertangguh lagi tanpa nokhtah dan Hadi sedang dipermain-mainkan oleh Najib?

Keadaan inikah yang membuatkan Hadi tampil dengan kenyataan medianya kali ini, walaupun masih berpegang kepada prinsip, tetapi masih terbuka kepada rundingan dengan lain-lain parti pembangkang, menolak rasuah, penyelewengan dan yang penting, tetap ingin menukar kerajaan BN?

–¬†http://shahbudindotcom.blogspot.my/

.