HARAPAN SUDAH ADA CALON PM

Datuk Seri Azmin Ali berkata, Pakatan Harapan (HARAPAN) memang sudah mempunyai calon perdana menteri sebagai persediaan gabungan itu menghadapi pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Kata timbalan presiden PKR itu, bagaimanapun ia tidak akan diumumkan buat masa ini.

“Kami memang ada (calon untuk perdana menteri) dan kami akan umumkan pada masa yang sesuai,” katanya kepada media selepas menghadiri Karnival Peduli Rakyat di Kota Damansara hari ini.

Calon perdana menteri HARAPAN adalah antara isu yang dibangkitkan beberapa pihak sejak akhir-akhir ini ketika demam PRU semakin hangat.

Kerajaan mempunyai masa sehingga suku ketiga tahun depan untuk membubarkan parlimen, namun pemerhati berpendapat ada kemungkinan PRU ke-14 akan diadakan seawal September tahun ini.

Beberapa pihak menjangkakan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU), Tan Sri Muhyiddin Yassin, akan dinamakan sebagai calon perdana menteri HARAPAN, manakala Azmin timbalannya.

Azmin yang juga menteri besar Selangor memberitahu ada ramai tokoh HARAPAN yang layak memimpin negara ini.

“Saya pula hanya seorang pemimpin kecil untuk Selangor,” katanya.

Sementara itu mengulas mengenai politik Selangor, Azmin berkata, apa yang belaku adalah sandiwara kononnya akan ada perubahan kerajaan di negeri berkenaan.

Ia ekoran ketetapan PAS memutuskan kerjasama politik dengan PKR melalui muktamar parti itu akhir bulan lalu.

Kata Azmin, ramai orang cemburu dan dengki kepada Selangor. Justeru, katanya beliau menjadi sasaran serangan dalam siaran berita televisyen pada waktu perdana setiap malam.

Bagaimanapun, beliau menasihati orang ramai supaya tidak gelabah kerana situasi politik di Selangor adalah stabil dan kekal utuh.
Pada masa sama, Azmin berkata, keberkesanan kerajaan negeri menyebabkan ramai orang yang berhasrat mahu berpindah dan bekerja dengan kerajaan Selangor.

“Kalau seorang dua, bolehlah tapi sekarang ramai sangat nak pindah (bekerja) di Selangor.

“Jadi, saya jawab, jangan pindah ke Selangor, biar kita pindah ke Putrajaya. Selesai semua masalah,” katanya.

– M’kini

.